Są duże i małe, czasem kolorowe, a czasem w odcieniach szarości. Mieszczą się w różnych częściach karty produktowej i mają na celu przekonać klienta do zakupu, a dokładniej włożenia produktu do koszyka. Tak naprawdę proces zakupowy zaczyna się od nich, od przycisków „do koszyka”.
Dziś dowiesz się
– czy istnieje idealny guzik
– co możemy testować
– co wpływa na klientów
W każdym e-sklepie guzik „do koszyka” wygląda trochę inaczej. Pomimo tego, że to niezwykle ważny element sklepu, sprzedawcy podchodzą do tego elementu bardzo różnie. Wszystko zależne jest od tego z jakiej platformy korzystamy i jak duże znaczenie ma dla nas „indywidualny” projekt. Szukając odpowiedzi na to, jak powinien wyglądać idealny guzik, znajdziemy wiele sugestii. Na amerykańskim rynku utarła się teoria BOB (big orange button – wielki pomarańczowy guzik). Sugeruje ona, że najlepszą szansę na konwersje mamy tylko wtedy, jeśli przyciągniemy klienta pomarańczowym przyciskiem. Ciekawostką jest, że inne badania mówią, że kobiety i mężczyźni nie przepadają za tym kolorem.
Idealny guzik?
Jak widzisz ten przykład pokazuje, że znalezienie idealnego rozwiązania może być dość problemowe. Na szczęście istnieje kilka podstawowych wytycznych, które mówią nam, na co zwracać uwagę.
Guzik powinien być:
odpowiedniej wielkości – nigdy za duży, ale także nie za mały. Musi być łatwo zauważalny przez użytkownika. Kupujący nie może szukać przycisku, przy pomocy którego może dodać wymarzony produkt do koszyka;
- czytelny – na przycisku przeważnie znajduje się informacja CTA, czyli wezwanie do działania. Tekst ten musi być czytelny, font powinien mieć odpowiedni rozmiar, należy także unikać szeryfów i przesadnej fantazyjności;
- klarowny – klient nie powinien mieć wątpliwości do czego służy dany przycisk. Wiele sklepów rezygnuje z napisu „do koszyka” i pozostawia na guziku samą ikonkę. To złe rozwiązanie. Nie zawsze to, co Tobie wydaje się oczywiste, musi być zrozumiałe dla innej osoby. W praktyce najlepiej sprawdza się kombinacja ikony i napisu. Dodatkowo można zastosować znacznik „title”, który po najechaniu kursora na przycisk poinformuje kupującego o jego funkcji;
- dynamiczny – grafika powinna sugerować, że guzik można przycisnąć;
widoczny bez przewijania strony – button powinien znajdować się w górnej części strony, szczególnie strony produktowej tak, aby można było wrzucić produkt do koszyka bez konieczności przewijania całego opisu. Wszystko dlatego, że wielokrotnie kupujemy produkt, który znamy i nie potrzebujemy przewijać całego opisu; - w odpowiednim kolorze – kolorystyka strony niejako wymusza od nas pewnych barw, które wykorzystamy podczas budowania kolejnych elementów. Szukajmy złotego środka – rozwiązania, które jednocześnie będzie pasowało do naszej marki i wywoła odpowiednie skojarzenia wśród klientów.
Kolorystyka
Kolory mają ogromny wpływ na postrzeganie otaczającej nasz rzeczywistości. To one mogą powodować, że czujemy się zdenerwowani, zrelaksowani, szczęśliwi.
- żółty – kolor, który kojarzy się z młodością, optymizmem. Używany często po to, by przykuć uwagę;
- czerwony – kojarzy się z energią, powoduje szybsze bicie serca. Jeśli coś musimy zrobić pilnie, często zakreślamy lub oznaczamy takie zadanie na czerwono. To kolejna konotacja, która krzyczy do użytkownika „Zrób coś i to już”;
- niebieski – daje poczucie bezpieczeństwa i kreuje atmosferę zaufania. Kolor jest kojarzony od lat biznesem, bankowością;
- zielony – kojarzy się ze zdrowiem, tworząc atmosferę relaksu;
- pomarańczowy – agresywny kolor, który nawołuje do wykonania akcji. Jest często wykorzystywany do tworzenia przekazów typu: kup, sprzedaj, zapisz się itp.;
- różowy – tworzy atmosferę romantyzmu, wykorzystywany jest w marketingu, kiedy kierujemy produkt do kobiet lub młodych dziewcząt;
- czarny – kolor kojarzący się z władzą, używany przy promocji towarów luksusowych;
- fioletowy – kojący kolor, kreujący atmosferę spokoju, wykorzystywany często przez branżę kosmetyczną lub do promocji produktów przeciw starzeniu się.
Jak to się to ma do rzeczywistości?
W polskich e-sklepach jest bardzo różnie. Marki odzieżowe często stawiają na szarość lub czerń, ale zdarzają się wyjątki. Zalando ma przycisk pomarańczowy nawiązujący kolorystyką do elementu logotypu, zaś Deezee ma przycisk różowy, który kojarzy się z „damskim sklepem”, czyli grupą docelową. Co ciekawe, w polskich sklepach z obuwiem nie ma jednego schematu kolorystycznego.
Zieleń, która jest kolorem neutralnym i uspokajającym, zdenominowała sklepy posiadające asortyment dla każdego klienta. Niezależnie czy jesteś kobietą, czy mężczyzną -klikniesz w zielony przycisk. Zielony dominuje także w delikatesach spożywczych, co wydaje się dobrym posunięciem, bowiem zieleń kojarzy się ze świeżością. To oczywiście tylko kilka przykładów.
Testy
Aby stworzyć najlepszy guzik, musisz testować różne rozwiązania. Jest duża szansa, że trafisz idealnie w gust klientów i zwiększysz konwersję.
Testować możesz:
- rozmiar guzika,
- kolor guzika,
- umiejscowienie guzika,
- treść na guziku,
- guzik z ikoną lub bez,
- kształt guzika,
- wypukłość,
- dynamikę (wygląd przed najechaniem kursora i po).
Staraj się zbierać także opinie użytkowników na temat funkcjonalności e-sklepu. Dzięki nim możesz stworzyć wygodniejszą do zakupu platformę sprzedażową.
Podsumowanie
Jak powinien wyglądać button „do koszyka”. Guziki „do koszyka” są różne tak, jak różne są e-sklepy. Każdy ma na celu tą samą funkcję – dodanie produktu do koszyka i rozpoczęcie procesu zamówienia. Stworzenie przyjaznego i zauważalnego buttona może zwiększyć konwersję, a co za tym idzie – sprzedaż w e-sklepie. Jak wygląda przyszłość? Może tak, jak prezentuje ją Amazon, który pokazał nowy wymiar zakupów dzięki dash buttons? Zobaczymy.
[…] button „do koszyka” […]