#103 – Jak sampling może wpłynąć na sprzedaż?

Każdy z nas woli wypróbować produkt przed jego zakupem. Dzięki temu wiemy, że spełnia (lub nie) nasze oczekiwania. Testery, próbki, degustacje, wersje demonstracyjne, nawet jazdy próbne, to jeden z elementów marketingu, który towarzyszy sprzedaży. Dobrze przeprowadzona akcja sample marketingowa może przynieść zyski. Co zatem trzeba zrobić, aby rozpocząć działania w tym kierunku?

Dziś dowiesz się:

– jak działa sample marketing,

– jak rozpocząć działania marketingowe.

Historia rozdawania darmowych próbek produktów jest stara jak świat, to nie jest wymysł współczesnego człowieka. Testowanie czy też smakowanie produktów ma moc przekonywania do zakupów. Specjaliści zarzucają tej formie marketingu, że nie można tak naprawdę ocenić jak duży będzie odzew na akcję oraz, że zasięg sample marketingu jest dużo niższy, niż zasięgi tradycyjnych kampanii marketingowych.

Popularne narzędzie?

W 1997 roku ponad 84% badanych dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych miało styczność z darmowym próbkami jakiegoś produktu. W 2006 roku było to już ponad 93% konsumentów. Stan ten cały czas się utrzymuje, jednak wiele firm zrezygnowało z tego typu kampanii reklamowych. Dlaczego tak się stało? Głównym powodem jest „krótkie życie” próbki. Zakłada się, że testujący produkt lub usługę pamięta o niej maksymalnie 12 tygodni. Później jest ona po prostu zapominana. Jeśli więc w tym czasie nie zakupi testowanej rzeczy, to prawdopodobieństwo, że to zrobi – spada praktycznie do zera. Jest też druga, ta bardziej złota strona medalu. Różne źródła podają, że sample marketing motywuje od 20 do 90% klientów do zakupu testowanej rzeczy. To całkiem niezły wskaźnik.

Gdzie leży problem?

Głównym powodem niskiej skuteczności samplingu jest zły dobór osób, którym serwujemy próbki. Widać to bardzo dobrze w przypadku samplingu prowadzonego w supermarketach, czy podczas dużych imprez. Ponieważ bardzo często zdarza się, że hostessa jest wynajmowaną przez agencję zewnętrzną pracownicą, a czasem jest to nawet córka koleżanki z pracy, to nie ma ona większego pojęcia o produkcie, który poleca lub rozdaje. Krótkie szkolenie nie pozwala na całkowite poznanie towaru oraz jego funkcji lub zastosowań, a co najważniejsze – hostessy źle dobierają target. Wyspecjalizowany pracownik jest droższy, ale i jego efektywność jest większa.

Drugi problem pojawia się wraz z cyklem życia produktu. Im jest on młodszy, tym więcej akcji promocyjnych i sampli. W początkowym stadium życia staramy się zakorzenić jego istnienie w świadomości konsumentów. Nie należy zapominać, że towar, który jest już jakiś czas na rynku, może także zwiększyć sprzedaż dzięki samplom.

Gdzie i kiedy sprawdzi się sampling?

Jeśli chcesz wprowadzić nowy produkt do sklepu lub na rynek – sample to jedna z najpopularniejszych form promocji. Zainteresować produktem musisz przede wszystkim osoby, które korzystają z podobnego towaru. Świetnie w tym temacie radzi sobie branża multimedialna i muzyczna. Dema gier, pojedyncze utwory płyt, a także „promki” dla recenzentów, którzy mogą zagrać wcześniej przed wszystkimi, a później napisać obszerną recenzję, to narzędzia mogące przyśpieszyć i zwiększyć sprzedaż. To jednak nie jedyna branża, która dobrze radzi sobie z tego typu marketingiem. Testery produktów pojawiają się w paczkach z e-drogerii, sklepów zoologicznych. Ole Henriksen, który od 1984 roku działa na rynku kosmetycznym, poszedł jeszcze dalej w swojej strategii samplingowej. W jego przepadku próbki produktów można otrzymać po zapisaniu się do sklepowego newslettera. Dodawane niespodziewanych prezentów jest dodatkowo miłym prezentem dla Twoich stałych klientów. Warto spróbować tego typu promocji. Kampania sample marketingowa zadziała lepiej, jeśli do produktu dołączyć kod rabatowy lub voucher, który pozwoli zakupić towar taniej. Rabat nie musi być wysoki, to tylko dodatkowa zachęta dla kupującego. Jeśli Twój produkt spodoba się testującej go osobie, to nawet w 90% przypadków dokona ona zakupu. Wszytko zależy tylko od trzech czynników: jakości próbki, którą dostarczasz, ceny produktu finalnego i oferowanego rabatu dla testera oraz odpowiednio wybranego targetu.

Wartości dodane

Jeśli chcesz wywrzeć jeszcze lepsze wrażenie na osobach, do których wysyłasz lud dostarczasz produkty, zadbaj o szczegóły. Wyjątkowe opakowanie, które przyciąga wzrok, ekologiczne pudełko, do którego zapakowana jest przesyłka, Tak działają marki POM, miYim, czy wspomniany wcześniej OleHenriksen. „Robimy wszystko, aby klient zapamiętał nasz produkt, jeśli coś zostanie w jego umyśle, to następnym razem jest szansa, że sięgnie właśnie po nasze produktu. Dążymy do tego, aby w świadomości konsumentów kojarzyć się z czymś dobrym i wyjątkowym. Jeśli to się nam uda trafiamy w sedno”. – mówi Henriksen.

Podsumowanie

Jak sampling może wpłynąć na sprzedaż? Sampling to wychodzenie poza pudełko – dosłownie i w przenośni. Musisz swoim produktom nadać nowy wymiar, co często wiąże się z kosztami. Czasem jednak warto zainwestować w odpowiednie opakowanie i osoby, które „sprzedadzą” nie tylko sam produkt ale wyobrażenie o nim.

Podobał Ci się tekst? Zapisz się na newsletter Wzorowego Sklepu

Wzorowy Sklep to cotygodniowa porcja wiedzy na temat eCommerce. Piszemy
o marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, prawie… wszystko w jednym miejscu.


Akceptuję politykę prywatności

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów