#79 – Jak unikać uszkodzenia towaru w transporcie

W dobie w której marketing internetowy osiąga wysoki potencjał biznesowy, musimy pamiętać o tym, że lojalność konsumenta wymaga od marki pełnego zaangażowania. Przede wszystkim działania w myśl strategii, w której klient nie otrzymuje tylko produktu, ale również pakiet wartości dodanych: pomoc w budowaniu pozytywnych relacji z ostatecznym odbiorcą, czy minimalizowanie strat związanych z uszkodzeniami produktów podczas transportu.

Dziś dowiesz się:

– jak zabezpieczać przesyłki przed uszkodzeniem,

– na co zwracać szczególną uwagę podczas pakowania paczek,

– jakie rozwiązania sprawdzają się najlepiej,

– jak najlepiej spersonalizować taśmę .

Każda paczka jest inna

Jeśli przyjrzysz się produktom w swoim sklepie zdasz sobie sprawę, że praktycznie każdy towar można wysłać w innym opakowaniu. Oczywiście znajdą się branże, które mają łatwiej, np. księgarska, gdzie do wysłania książek wystarczą dwa lub trzy rozmiary pudełek, ale często spotykamy się z firmami, które posiadają w swoim asortymencie setki, a czasem i tysiące produktów, a każdy z nich jest inny.

Mówi się, że uszkodzone przesyłki zdarzają się bardzo rzadko, że to tylko promil całej puli nadanych paczek. Jednak są sytuacje, w których jedna firma traci ogromne pieniądze i czas na skutek uszkodzeń, które powstają w transporcie. Przesyłki są ubezpieczone, ale cała procedura reklamacyjna potrafi być drogą przez mękę. Dodatkowo dochodzi do tego trzecia strona całego procesu, a mianowicie klient. Dla niego nie ma znaczenia, że przesyłka jest uszkodzona – wymaga on realizacji często opłaconego z góry zamówienia. Gdy nie dotrze ono na czas lub co gorsza – dotrze ono uszkodzone, to możemy spotkać się z bardzo negatywnym odbiorem naszego e-biznesu.

Aby uniknąć tego typu zdarzeń, należy przygotować swój magazyn na obsługę każdej wysyłki. Wiedząc jakim asortymentem dysponujesz, możesz w łatwy sposób dobrać odpowiednie komponenty, które będzie można użyć w Twoim sklepie.

Co zagraża Twojej przesyłce?

Podczas wyboru metody zabezpieczenia towaru, przeanalizuj na jakie uszkodzenia może on zostać narażony. Taka analiza pozwoli Ci dobrać najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu. Jeśli będziesz mieć z tym problem zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów z firmy RAJAPACK.

Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń paczek i znajdującego się w nich towaru są:

  • uderzenia – podczas trasy z magazynu do odbiorcy paczka potrafi wielokrotnie stuknąć o rożne przedmioty. Nie ma to znaczenia, jeśli towar w pudełku jest odporny na tego typu działania mechaniczne. Gorzej jeśli w środku znajduje się wrażliwa elektronika lub elementy szklane;
  • wstrząsy – podobnie jak uderzenia mogą powodować uszkodzenia, ale na mniejszą skalę;
  • temperatura – zależnie od pory roku może być ona bardzo wysoka lub niebezpiecznie niska. Niektóre produkty są narażone na takie zmiany temperatur i mogą przez to ulec uszkodzeniu;
  • zgniecenie – zdarza się często podczas transportu paczki. Większe i cięższe przesyłki mogą przewrócić się i zgnieść towar;
  • upadek – zdarza się podczas transportu. Niezależnie z jak dużej wysokości paczka upadnie, może spowodować trwałe uszkodzenie przesyłki.

Warto dmuchać na zimne. Naklejki, jakie naklejasz na paczce, nie są środkiem zapobiegawczym, a jedynie informacyjnym. Nalepka nie daje poczucia bezpieczeństwa, nalepka nie chroni przed uderzeniem czy wysoką temperaturą. Ostateczna decyzja należy do Ciebie – to Ty decydujesz, czy i ile zainwestujesz w bezpieczeństwo Twojego towaru wysyłanego do klienta.

Pudełka, koperty, wypełniacze

Podstawą w każdym magazynie są pudełka, koperty bąbelkowe i wypełniacze. Zależnie od branży mogą one być stosowane wymiennie. Dobrym rozwiązaniem jest personalizacja opakowań, bowiem wzbudzają one w kliencie świadomość marki. Możesz przeczytać na ten temat w jednej z poprzednich lekcji.

Jak dobrać opakowanie do towaru:

  • pudełka i pudełka z owijką – nadają się idealnie na towar łatwy do pakowania, płaski, odporny na upadki i uderzenia. Mogą być wykorzystane do przesyłania książek, płyt, gier, filmów,
  • kartony na butelki – idealnie nadające się do wysyłki butelek przez winiarnie, piwiarnie i inne sklepy sprzedające towar butelkowany;
  • tuby, kartony kwadratowe długie – specjalnie przygotowane do wysyłek plakatów, fototapet i innych materiałów drukowanych;
  • inne pudełka i opakowania – często produkowane na wymiar, dopasowane do towaru.

Na rynku znajdują się także opakowania kartonowe z tektury falistej, niezbędne do wysyłki dowolnych przedmiotów: począwszy od długich lub płaskich kartonów, poprzez tekturowe opakowania na ubrania, aż po kontenery paletowe. Do wysyłki nadają się także białe i brązowe kartony pocztowe. Są to opakowania o wzmocnionych bokach, łatwe i szybkie w montażu.

pudełka

Do wysyłki dokumentów idealnie nadają się koperty bąbelkowe, wyściełane pianką idealne do wysyłki kruchych przedmiotów, wytrzymałe torebki wysyłkowe wykonane z folii, wodoszczelne, plastikowe pojemniki transportowe i bezpieczne pojemniki kurierskie do poufnej wysyłki dokumentów, a także przezroczyste koperty foliowe na broszury, foldery i materiały reklamowe oraz koperty z papieru kraft w kolorze białym i brązowym do codziennej korespondencji.

Jak widać ilość rozwiązań, jakie możesz znaleźć, jest niesamowita, a ich cena dopasowana jest do możliwości i potrzeb klienta.

Elementy mające wpływ na wybór opakowania:

  • kształt – symetryczne przedmioty łatwiej zablokować, wystarczy do tego folia bąbelkowa lub poduszki wypełnione powietrzem, a w przypadku produktów z dodatkowymi, wystającymi elementami konieczne może być unieruchomienie przedmiotu, aby nie przemieszczał się on w kartonie;
  • ilość pustego miejsca w paczce – idealnie przygotowana paczka nie ma pustych przestrzeni pomiędzy produktem a ścianami pudełka. Użyj tyle wypełniacza, aby zabezpieczyć towar przed uszkodzeniem;
  • rozmiar towaru – każdą przesyłkę potraktuj indywidualnie. Elementy długie, np. karnisze, dodatkowo wzmocnij, aby nie wygięły się lub nie złamały w transporcie. Duże gabaryty transportuj na paletach;
  • waga towaru – pamiętaj, aby dobrać odpowiedniej grubości karton do wagi przesyłki. Zbyt wątłe pudełko może po prostu rozerwać się pod ciężarem zawartości;
  • podatność na stłuczenia i ukruszenia – w przypadku tych towarów najlepszym rozwiązaniem będzie użycie wypełniaczy miękkich, które nie wpłyną na sam produkt.

Sposoby zabezpieczania towarów

Wysłany towar możemy zabezpieczyć na wiele sposobów. Rozróżniamy:

  • owijanie – zabezpiecza powierzchnię przedmiotu przed zarysowaniem i kurzem;
  • wypełnianie – wypełnienie pustej przestrzeni mające na celu ochronę przed przesuwaniem towaru;
  • blokowanie – ma na celu utrzymać ciężkie produkty w stałej pozycji;
  • amortyzowanie – chroni towar przed wstrząsami podczas transportu;
  • przekładanie – zdarza się podczas wysyłki wielu produktów, są one oddzielane od siebie w celu ochrony przed zniszczeniem;
  • zawijanie – zabezpiecza elementy długie lub w kształcie walca (np. karnisze, rury).

owijka

Czasami zdarza się, że w celu dodatkowego zabezpieczenia stosuje się kilka metod jednocześnie.

Personalizacja sposobem na rozpoznawalność

Opakowanie zapewnia nie tylko ochronę przesyłki w trakcie transportu. Obecnie coraz częściej staje się również nośnikiem informacji o marce i produktach. Produkty masowe bywają personalizowane jedynie okazjonalnie, w przeciwieństwie do opakowań, które są z kolei poddawane personalizacji na dużą skalę. Produkty opakowaniowe z indywidualnym nadrukiem to świetna forma promocji firmy, ponieważ razem z produktem transportowany jest jej wizerunek.

Co więcej personalizacja gwarantuje bezpieczeństwo przesyłek. Unikalny nadruk opakowania i taśmy uniemożliwia ponowne zapieczętowanie paczki, dzięki czemu poczucie komfortu wzrasta zarówno po stronie nadawcy, jak i adresata. Dbając w ten sposób o konsumenta, marka wzbudza jego zaufanie, które w dalszej perspektywie może przekładać się na budowanie trwałego zaangażowania.

Personalizacją opakowania nie musi być wcale kosztowna. Dla branży e-commerce ta usługa jest pomocna nie tylko przy budowaniu spójnej identyfikacji wizualnej marki, ale także stanowi przykład personalizacji jej usług. Taśmy okolicznościowe lub dedykowane klientowi to tylko kilka z wielu możliwości, zastosowanych w celu budowania korzystnych relacji z grupą docelową.

Plusy z korzystania z personalizacji przesyłek i materiałów pakowych:

  • wyróżnienie i promocja firmy;
  • niestandardowy sposób budowania świadomości marki;
  • wzrost bezpieczeństwa przesyłek;
  • własny projekt nadruku gotowy w kilku kliknięciach;
  • szablony nadruku i intuicyjny interfejs;
  • możliwość konsultacji projektu z ekspertami na każdym kroku procesu;
  • ostateczna weryfikacja projektu przez zespół specjalistów;
  • krótki czas realizacji zamówienia.

Jednym z rozwiązań dostępnych na rynku jest RAJAPRINT pozwalający na tanie zaprojektowanie taśmy z nadrukiem. W tej chwili nie jest to już przywilej dla dużych przedsiębiorstw i korporacji.

Przygotowanie taśmy wymaga dosłownie tylko kilku kroków:

    • wybór taśmy – czyli dobranie odpowiednich parametrów taśmy. Zastanów się czy chcesz taśmę cienką czy szeroką, a może odporną i kolorową. Personalizacja taśmy pozwala na wybranie dodatkowych opcji takich jak szerokość, ilość kolorów w nadruku itd. Tutaj także wybierzesz układ projektu i stworzysz własną niepowtarzalną kreację;

Rajaprint1

Rajaprint 1.2

    • wybór właściwości nadruku – w przypadku RAJAPRINT są dostępne trzy opcje: 160 mm, 200 mm i 300 mm. Te liczby odpowiadają wielkości Twojej grafiki. Im większa długość nadruku, tym większe będą Twoje logo i tekst. Mniejsza długość powtórzenia pozwala na częstsze powielanie Twojego logo i tekstu;

Rajaprint 2

    • projektowanie poszczególnych elementów – to edycja poszczególnych elementów tekstowych i graficznych. Jeśli masz gotowy projekt, możesz go użyć dodając własny obraz. Zapisany projekt możesz wykorzystać ponownie. Jeśli nie jesteś pewien jak taśma będzie wyglądać na paczce, możesz skorzystać z podglądu.

Rajaprint 3

Rajaprint 3.2

Taśma to jeden z elementów personalizujących przesyłkę. Jeśli zależy Ci na specjalnym wzorze lub opakowaniu indywidualnym, to możesz skontaktować się ze specjalistami z RAJAPACK.

Jeśli myślisz, że koszt przygotowania materiałów i opakowań firmowych jest wysoki, to się mylisz. Rozwój technologii oraz zastosowanie odpowiednich komponentów pozwala na obniżenie cen produkcji taśm i opakowań, a co za tym idzie – kosztów obsługi zamówień.

Podsumowanie

Dobry e-sklep dostarcza towar w nienaganny sposób. Nie tylko na czas i bez uszkodzonej zawartości, ale także w ładnym i bezpiecznym opakowaniu. Konkurencja na tym polu jest duża, a kolejne firmy prześcigają się, by tylko trafić do klienta. Cena i jakość towaru i obsługa to jedno, a opakowanie i bezpieczeństwo towaru to drugie. Warto o tym pamiętać.

Tekst napisany przy współpracy z RAJAPACK

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów