#60 – Promocje w sklepie internetowym

Działy z promocjami i wyprzedażami cieszą się wielkim zainteresowaniem konsumentów, a wszystko dlatego, że można w nich kupić produkty z dużymi upustami. Czasem znajdziemy tam okazje, które wydają się wręcz nieprawdopodobne. Wszystko dlatego, że w tych miejscach sprzedawcy „oddają” czasami za bezcen towary, które zalegają im na wirtualnych półkach.

Dziś dowiesz się:

- dlaczego warto robić promocje w sklepie internetowym,

- jakie promocje mogą sprawdzić się w e-biznesie.

Tropicieli promocji jest w sieci bez liku. Istnieją nawet specjalne strony internetowe dla łowców okazji, informujące o aktualnych promocjach i rabatach, na których klienci mogą sprawdzić gdzie i kiedy można zaoszczędzić pieniądze. Akcje takie przynoszą korzyść i sprzedawcom, i kupującym.

Promocje, rabaty, kupony, obniżki – niezależnie jak nazwiemy ten sposób zachęty do zakupów, ważne jest, by wszystko przygotować w sposób prosty i czytelny dla potencjalnego klienta. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnego stresu związanego z enigmatycznymi zasadami akcji.

Ogrom możliwości

Pomysłów na promocje w sklepie internetowym jest wiele. Postaramy się opisać te najważniejsze i najczęściej wykorzystywane przez sklepy. Część z nich lepiej sprawdzi się w sklepie stacjonarnym, a inne będą świetnie napędzać sprzedaż w e-commerce. Wiele zależy także od tego, co sprzedajesz i jak będziesz promował swoją akcję. Poniżej znajdziesz bardzo rozbudowany poradnik, omawiający możliwości, jakie daje ci promocja konsumencka.

60.1

Ucz się od najlepszych
Warto podglądać duże marki, które niejednokrotnie atakują promocjami ze wszystkich stron. Niektóre okazje mogą być dla Ciebie inspiracją na przeprowadzeie podobnej akcji w Twoim sklepie. Nie kopiuj w całości, ale pożyczaj inspirację.

– próbki, testery – idealnie sprawdzają się w promocjach kosmetyków, ale nie tylko. Próbki często dodawane są do każdego zakupu w niejednej stacjonarnej drogerii. Mały sampel, dołożony do przesyłki, potrafi przekonać kupującego do kolejnego zakupu, tym razem pełnowartościowego produktu w naszym sklepie. Część sklepów, szczególnie tych, które oferują usługi (np. druk, ręcznie wykonane dekoracje, itp.) pozwalają zamówić zupełnie za darmo swoje wzorniki. Są to przykładowe wizytówki, naklejki i inne produkty, które oferuje firma. Przykładowo drukarnia moo.com pozwoliła każdemu nowemu klientowi wydrukować pakiet 50 wizytówek zupełnie za darmo, niezależnie czy wrócą do sklepu, czy też nie;

– 3 za 2 – ukochana promocja sklepów z multimediami. Znajdziecie je przynajmniej kilka razy w roku w którejś z sieci sprzedającej książki, muzykę, filmy. Rozwiązanie to pozwala kupującemu na zakup większej ilości produktów i zapłatę tylko za dwa z nich. Przeważnie gratisowym jest ten najtańszy. Promocja ta sprawdzi się także w e-sklepie, a jej zaimplementowanie nie będzie bardzo skomplikowane;

– kup dwa produkty, trzeci odbierz za 1zł – trochę inna wersja promocji 3 za 2 zasady jej działania są podobne, tyle że najtańszy produkt sprzedawany jest za 1zł;

60.2

– kup usługę na rok, a zapłać za 10 miesięcy – rozwiązanie dla sklepów sprzedających licencję, oprogramowanie lub usługę rozliczaną w systemie abonamentowym. Często promocja ta przedstawiana jest w formie rabatów, np. kupując usługę na 12 miesięcy otrzymamy 20% zniżki;

– test usługi gratis – ten sposób przyciągnięcia klienta jest wykorzystywany przez sklepy/firmy, które chcą mu dać możliwość przetestowania przez kilka tygodniu usługi. Tak robi między innymi niejeden dostawca rozwiązań TV. Czasem sprzedawane są tak kredyty konsumenckie, które odraczają datę płatności pierwszej raty lub pozwalają ją całkiem zniwelować;

– testy drogich produktów – nie każdy sklep może sobie na nie pozwolić, ale czasami pojawiają się takie oferty. Testować możemy przez kilka tygodni sprzęt AGD lub komputery, czy konsole, czasem samochody lub materace. Od sprzedawcy zależy na jakich zasadach sprzęt może być użytkowany i jasno rozpisanym regulaminie podane są wszelkie przesłanki, pozwalające zwrócić towar bez poniesienia jakichkolwiek kosztów. Ten sposób promocji pozwala klientowi poczuć się bezpiecznie podczas zakupu towarów o dużej wartości;

– zestawy, bundle – zwane inaczej pakietami. Idealnie sprawdzą się praktycznie w każdej branży. Kup 2 szampony, 3 tubki pasty lub 20 kg proszku do prania. Tego rodzaju promocje również znajdą swoich fanów. Gdy kupowany produkt ma długi termin użyteczności, to możesz spodziewać się zainteresowania promocją. Podobnie ma się w przypadku książek, ubrań i wielu innych kategorii produktów. W dystrybucji cyfrowej także można spotkać się z tego typu promocjami. Pakiety e-booków czy gier cieszą się ogromny powodzeniem, szczególnie gdy cena jest bardzo atrakcyjna;

60.3

– prezent dla nowych klientów – czasem to bon na 20 zł, a czasem jakiś niewielki gadżet (długopis, torba lniana, kubek). Otrzymuje go każdy, kto po raz pierwszy składa zamówienie w sklepie. Wart postarać się aby gadżety promocyjne były ładne i atrakcyjne dla klienta. Fikuśne pendrive’y, kolorowe notesy i inne, w podobnym stylu upominki, sprawdzają się idealnie;

– polecaj i otrzymuj prezenty – idealnym przykładem może być program Xbox rewards, gdzie za każdego poleconego klienta, który wykupi subskrypcję, otrzymujemy punkty, za które możemy kupić produkty na cyfrowej platformie. Podobne promocje można znaleźć w sektorze usługowym oraz w sklepach sprzedających licencję, np. na oprogramowanie;

– oferty dla firm – przeważnie działają na zasadzie „im więcej zakupionego produktu, tym niższa cena jednostkowa”. Znów idealnym przykładem mogą być sklepy z licencjami na oprogramowanie. Zakup każdego dodatkowego stanowiska roboczego jest premiowane dodatkowym rabatem;

- przedsprzedaż z niższą ceną – im wcześniej klient zamówi produkt lub usługę, tym niższa będzie cena zakupu. Takie rozwiązanie spotkamy w przypadku rezerwacji online hoteli, czy przelotów samolotowych. Czasami podobne promocje pojawiają się w sklepach z elektroniką, gdzie pierwsze osoby mogą zakupić produkty z dużo większym rabatem;

– Czarny Piątek i inne podobne akcje – w Stanach Zjednoczonych dzień po Święcie Dziękczynienia, to istny festiwal promocji, podczas którego można zrobić zakupy w szokująco niskich cenach. W Polsce powoli, acz sukcesywnie przyjmuje się ten zwyczaj. Coraz więcej sklepów rozpoczyna sezon przedświątecznych zakupów w ten właśnie sposób. Czasami spotkać możemy się z inną formą tego rodzaju promocji, a mianowicie w wybrany dzień klienci mogą spodziewać się obniżki cen lub „produktu dnia”. Gdy przyzwyczaisz kupujących do tego rodzaju promocji, możesz być pewny, że częściej będą odwiedzać Twoją stronę w poszukiwaniu interesujących ich rzeczy;

– rabaty dla wybranej grupy docelowej – w Dniu Kobiet panie mogą zakupić kosmetyki 30% taniej, w Dniu Chłopaka każda płyta z muzyką będzie tańsza o 10zł. To tylko przykłady, ale takie promocje są standardem, wystarczy tylko pomyśleć. Nie jesteś ograniczony praktycznie niczym. Możesz dopasować swoją promocję do pory roku, dnia i osób, które mają zakupić produkty;

60.4

– produkty uzupełniające się – często pojawiająca się promocja. Klient, kupujący cyfrowy aparat, otrzyma kartę pamięci gratis. Do laptopa dodana będzie darmowa torba. Gdy kupujesz konsolę możesz oczekiwać, iż sprzedawca nagrodzi Twój zakup kablem HDMI. To prosta i niedroga forma promocji, która może przekonać niejednego klienta do zakupu właśnie w Twoim sklepie;

- kupony urodzinowe – można kupić je w sklepie i podarować ukochanej osobie. Nie muszą one być plastikowymi kartami – czasem wystarczy ładny mailing z kuponem do wydrukowania. Ludzie często nie mają pomysłu na upominki, a kupienie karty urodzinowej stało się bardzo powszechnym rozwiązaniem, ponieważ obdarowany sam wybierze pasujący do niego upominek;

– zestawy bonów rabatowych – uczmy się od najlepszych. Przygotuj książeczkę z kuponami rabatowymi do Twojego sklepu i wyślij ją do każdego klienta. Atrakcyjnie przedstawiona zniżka może pomóc w napędzeniu Twojej sprzedaży. Niech kupony będą wydrukowane w drukarni, a nie na firmowej drukarce atramentowej. Porzekadło mówi o tym, że jak Cię widzą, tak Cię piszą – i jest to prawda. Sam zastanów się co przekonałoby Ciebie bardziej – kolorowa karta rabatowa, czy skserowana ulotka. To nie są wszystkie możliwe promocje. Zawsze możesz zaoferować darmową wysyłkę przy pewnym poziomie zamówienia lub zaoferować rabat za polubienie profilu na Facebook’u. Tak naprawdę nie masz ograniczeń. Po prostu uruchom swoją wyobraźnię.

Podsumowanie

Promocje w sklepie internetowym jest magicznym słowem działającym na niejednego klienta. Rabaty, zniżki, kupony, czyli wszystko co pozwala zaoszczędzić pieniądze, może być impulsem do działania. Pamiętaj jednak o znalezieniu złotego środka: promocja musi być atrakcyjna dla klienta i jednocześnie nie może doprowadzić do Twojego bankructwa.

Co należy zapamiętać?

Promocje w sklepie internetowym należy reklamować. Nie zapominaj o mailingach i banerach.
Pamiętaj o regulaminach, które wyjaśnią zasady promocji.

Zadanie na dziś

Przygotuj przykładową promocje w sklepie internetowym.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów