#8 – Social Media w e-commerce

O mediach społecznościowych na pewno słyszysz bardzo często. Nawet media tradycyjne cytują znalezione na prywatnych blogach, Twitterze, czy Facebooku wypowiedzi znanych osób. A takie zwroty, jak „znajdź mnie na Fejsie”, weszły na stałe do słownika młodego pokolenia. Czy wobec tego można boom na media społecznościowe wykorzystać do promocji sklepu internetowego i zwiększenia sprzedaży? Wręcz grzechem byłoby z tej możliwości nie skorzystać.

Dziś dowiesz się:

– o potędze Social Media,

– jak wykorzystać Facebooka do promocji firmy,

– jak angażować fanów na Facebooku,

– czy warto poświęcać czas na działania w mediach społecznościowych.

Dlaczego Social Media?

Social Media popularność zaczęły zdobywać dopiero kilka lat temu (Facebook powstał w 2004 roku, a YouTube rok później). Co przekonało miliony użytkowników do portali społecznościowych? Co sprawia, że aż 1/3 kobiet z grupy wiekowej 18-35 lat sprawdza Facebooka tuż po wstaniu z łóżka? Spróbujmy na te pytania odpowiedzieć.

Media społecznościowe zyskały swoją popularność dzięki:

– łatwości obsługi – do obsługi podstawowych i średniozaawansowanych funkcji nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza z zakresu informatyki. Na Facebooku swoje profile prowadzą nawet osoby bardzo zaawansowane wiekiem,

– szybkości publikacji – publikując post na swojej ścianie od razu przekazujesz informację odbiorcom. Nie musisz czekać na odpowiedni czas, albo na autoryzację, korektę, czy też kolejne wydanie, tak jak w tradycyjnych mediach,

– szybkości reakcji – publikujesz wpis i od razu otrzymujesz informację zwrotną od odbiorców. Taką wiedzę możesz wykorzystać do poznania swoich Klientów i ulepszenia biznesu,

– zasięgowi – wystarczy dostęp do sieci i komputer lub tablet. Coraz większa popularność smartfonów i dostęp do taniego Internetu sprawiają, że spora część użytkowników jest stale połączona z ulubionym serwisem społecznościowym, np. z Facebookiem.

Rodzaje mediów społecznościowych:

Serwisy społecznościowe:
Facebook
Nk.pl

Wirtualne serwisy społecznościowe:
Second Life
Mikroblogi, blogi:
Twitter
Blip
Blogger

Facebook w liczbach

O popularności mediów społecznościowych świadczą liczby ich użytkowników. Ogromne liczby! Już miliard ludzi na całym świecie posiada konto na Facebooku. Jest on najbardziej popularny w Ameryce Południowej, gdzie używa go blisko 43% społeczeństwa. Z kolei w Europie prawie 30% obywateli korzysta z tego portalu.

Social Media w Polsce

Z roku na rok widać coraz większy wpływ mediów społecznościowych na polskich konsumentów. Przykładowo, reklamy smartfonów już nie zachęcają do zakupu ultraszybkim procesorem, ale możliwością stałego połączenia z Facebookiem. Kilka danych pokazujących potęgę mediów społecznościowych:

– liczba założonych w Polsce kont na Facebooku to ponad 9 500 000. Z tego wynika, że z portalu korzysta prawie 25% polskiego społeczeństwa. Jest to bardzo wysoki odsetek, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że około 60% Polaków w ogóle korzysta z Internetu. Liczba kont systematycznie rośnie, średnio o 5% w skali roku.

– 11 milionów polskich internautów systematycznie odwiedza blogi. Szacunkowa liczba blogów w naszym kraju, to około 3 miliony.

Tworzenie interakcji – jak skutecznie angażować fanów na Facebooku?

Aby zacząć i rozwijać komunikację na portalach społecznościowych, należy trzymać się kilku zasad:

– publikuj zwięzłe treści – najlepiej, aby miały między 100 a 250 znaków (około trzy linijki),

– staraj się dodawać zdjęcia i filmy – posty zawierające multimedia generują większe zaangażowanie użytkowników (nawet o 180%),

– publikuj regularnie – wtedy będziesz mieć pewność, że Twoje wpisy nie znikną z aktualności Twoich fanów,

– pytaj fanów o opinię w różnych kwestiach – pokaż, że liczysz się z ich zdaniem,

– Zadawaj pytania w formie ankiet – to dobry sposób również na poszerzenie zasięgu. Każda odpowiedź użytkownika jest widoczna dla jego znajomych.

– poproś fanów o dokończenie Twojego wpisu – takie statusy potrafią uzyskać o 90% większe zaangażowanie fanów. Jak widać na poniższym obrazku, wpis z dokończeniem prostej frazy „This place is great for____” otrzymał 256 komentarzy, a prawie 3000 osób polubiło go,

8.1

– spraw, by Twoi fani poczuli się wyjątkowo – publikuj specjalne, ekskluzywne informacje tylko na swoim fanpage’u,

– nagradzaj fanów – przygotuj specjalne rabaty, nagrody i promocje tylko dla nich,

– pisz o ciekawych i aktualnych wydarzeniach – nie zawsze muszą to być informacje związane z Twoją dziedziną,

– używaj geotargetowania – wybrane przez Ciebie posty mogą być widoczne tylko dla miesz-kańców niektórych miast.

Pamiętaj: większość interakcji Twojego fana jest widoczna dla jego znajomych. Statystyczny użytkownik ma około 120-130 znajomych na Facebooku.

Jaki serwis społecznościowy dla mojej firmy?

Obecnie najlepiej sprawdza się Facebook. Jeśli jednak prowadzisz sklep z ubraniami lub dodatkami, zastanów się, czy nie warto również poświęcić trochę czasu na Pinterest. Najważniejszą rolę w tym serwisie pełnią zdjęcia, a ponad 75% użytkowników to kobiety.

Czy media społecznościowe są dobrym miejscem na sprzedaż?

W Polsce sprzedaż poprzez portale społecznościowe dopiero raczkuje. Można powiedzieć, że użytkownicy w większości jeszcze nie kupują w tego typu serwisach. Jednak – obserwując zagraniczne rynki (szczególnie w Ameryce Północnej i Południowej) – należy spodziewać się rozwoju tego trendu również w Polsce. I to w niedalekiej przyszłości. Na chwilę obecną portale społecznościowe to świetne miejsca do budowania długofalowych relacji z klientami, co przełoży się na więcej transakcji zawartych w przyszłości. Dodatkowo sprzedaż przez Facebooka (czyli tzw. f-commerce) świetnie się sprawdza, gdy mamy do zaoferowania limitowane produkty.

Fani na Facebooku świadczą o popularności marki i zaufaniu do niej. Bardzo mała liczba fanów, np. 10, nie świadczy najlepiej o Twojej firmie. Staraj się zdobyć jak najwięcej fanów, ale, nie kupuj ich. Jest to bardzo kuszące, ponieważ wydając kilkadziesiąt złotych można zdobyć setki, a nawet tysiące fanów, jednak w przypadku problemów koszty mogą poważnie wzrosnąć.

Sposoby na zdobycie fanów:

– znajomi/rodzina – w naszym kraju prawie 25% społeczeństwa posiada profil na Facebooku. Na pewno wśród Twoich znajomych znajdą się osoby posiadające własne konta. Zachęcaj do polubienia Twojego fanpage’a poprzez opcję Zaproś znajomych,

– konkursy – organizuj konkursy. Niech jednym z warunków udziału w konkursie będzie polubienie Twojego fanpage’a. Konkursy najlepiej organizuj w aplikacjach,

– rabaty – zaproponuj rabat kwotowy bądź procentowy dla każdego, kto polubi Twój fanpage.

Kiedy najlepiej publikować posty na Facebooku?

Istnieje wiele badań pokazujących, jak kształtuje się poziom aktywności fanów w poszczególnych dniach tygodnia i poszczególnych godzinach. Są one przedstawione na poniższym wykresie:

8.2

Pamiętaj, że wiele marek nie publikuje nic w weekendy. To szansa dla Ciebie. Zwróć uwagę na fakt, że Twoja branża może być specyficzna i zawsze sprawdzaj statystyki swojego konta.

Ekspert radzi:

Ile potrzeba pieniędzy na prowadzenie skutecznych działań w mediach społecznościowych?

Nakłady zawsze są na drugim planie. Najważniejszy jest pomysł na komunikację oraz systematyczne działanie. Pamiętaj, że im dłużej działasz i masz więcej fanów, tym szybciej będziesz pozyskiwał nowych.
Czy można kupić fanów na portalach aukcyjnych i w ten sposób zwiększyć wiarygodność?
Są aukcje, na których można kupić fanów, ale w większości są to albo fałszywe konta, albo ludzie niezainteresowani Twoim biznesem. Często kupieni fani są dużym problemem dla fanpage’a. Nie polecam.

– Marcin Rutkowski – PR Manager w i-systems

Podział obowiązków

Nie zawsze masz czas na publikowanie postów. Obowiązkiem publikowania i zarządzania fanpage’em możesz podzielić się ze swoimi współpracownikami, a nawet fanami. Aby przydzielić komuś prawo do administrowania Twoim fanpage’em, kliknij: Edytuj stronę -> Ustawienia administracyjne. Następnie dodaj administratora i przydziel mu odpowiednie kompetencje. Możesz danej osobie przyznać jedną z pięciu dostępnych rang. Różnice między poszczególnymi rangami i związanymi z nimi kompetencjami prezentuje poniższa tabelka:

8.3

Co należy zapamiętać?

Internauci dzielą się na dwie połowy: tych, którzy już są w mediach społecznościowych i tych, którzy będą tam w niedalekiej przyszłości.
Wykorzystuj portale społecznościowe w pierwszej kolejności do budowania marki, a nie do sprzedaży.

Zadanie na dziś

Załóż stronę swojego sklepu internetowego na facebook.com.
Polub naszą stronę na FB/wzorowysklep.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów