Zaangażowanie klienta już na etapie produkcji oprogramowania jest nieodzowne, szczególnie gdy pracujemy nad skomplikowanymi projektami B2B. Jak powinna wyglądać współpraca klient – firma budująca system informatyczny?
Projektowanie zorientowane na klienta
Kiedy wdrażamy dedykowane oprogramowanie cykl życia projektu w największym stopniu uzależniony jest od relacji z beneficjentem. Na drugim miejscu rozwój produktu determinują budżet i czas. Eksperci w produkcji oprogramowania dedykowanego posługują się metodologią scrum. Stawia ona za najważniejsze cele: współpracę z klientem ponad procesy i narzędzia, reagowanie na zmiany ponad podążanie za planem oraz działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację.
Priorytety
Realizując projekt w metodyce scrum zarówno klient, jak i zespół programistów pracują w rytmie sprintów, czyli dwutygodniowych okresów. Każdy sprint kończy się sprint review, czyli spotkaniem z klientem, na którym strony podsumowują zakres wykonanych i nadchodzących prac. Kluczowym aspektem jest tutaj obecność klienta w osobie Product Ownera, który w trakcie prac nad architekturą systemu jest dostępny i gotowy do udzielenia odpowiedzi lub sugerowania zmian. Ponadto, dzięki scrum klient dostaje na bieżąco po każdym sprincie kolejny fragment funkcjonalności do weryfikacji. W odróżnieniu od podejścia “wodospadowego”, w którym klient weryfikuje działanie systemu stosunkowo późno, gdy większość funkcjonalności jest już gotowa. Potęgą współpracy z klientem jest jego zaangażowanie. Programiści pisząc kod, muszą przewidzieć zachowanie systemu w każdej sytuacji. Potrzeby klientów są na tyle indywidualne i zmieniają się, że warto je na bieżąco konfrontować z założeniami programistycznymi.
Planowanie i minimalizacja ryzyka
Wdrażanie oprogramowania niestandardowego związane z jest planowaniem i minimalizacją ryzyka. Scrum team, czyli zespół programistów rozwijający oprogramowanie, dostarcza z każdym kolejnym sprintem Minimum Viable Product, czyli w wolnym tłumaczeniu “produkt o minimalnej koniecznej funkcjonalności”. Pozwala to przetestować funkcjonalność modułów i na podstawie zdobytej wiedzy realizować projekt dalej. Wiele założeń zmienia się najczęściej podczas budowy systemu informatycznego, możemy wówczas reagować na bieżąco i nie czekać na koniec wdrożenia, ryzykując poniesieniem wyższych kosztów związanych z przebudową całości. Przy tradycyjnym podejściu, tworzony jest produkt z wieloma funkcjonalnościami, który i oczekuje na późniejsze wdrożenie w całości. Istnieje wówczas ryzyko, że pierwotne założenia projektu nie przystają do rzeczywistości rynkowej. Sprawne czerpanie zalet płynących z MVP uzależnione jest od modelu biznesu przedsiębiorstwa – mówimy tutaj o kluczowych hipotezach biznesu, które pomagają nam nadać priorytety działań
Zmienne w cyklu życia projektu
Cykl życia projektu determinują trzy zmienne: budżet, czas oraz zakres prac. Dlatego właśnie klient powinien definiować potrzeby i nadawać kierunek rozwojowi oprogramowania, weryfikując jego funkcjonalności. Regularna współpraca z klientem pozwala monitorować i na bieżąco oceniać produkt, a tym samym unikać kosztownych błędów. Ponadto, sprzyja to szybszej i skuteczniejszej realizacji projektu. Elementem ryzyka natomiast, może być nadmiernie rozrastający się projekt, poprzez dodawanie coraz to nowszych modułów. Firma wdrażająca oprogramowanie i klient powinni wyznaczyć maksymalny zakres prac i budować system przyrostowo, czerpiąc z zalet MVP. Współpracę między biznesem a deweloperem buduje regularna adaptacja do zmieniających się wymagań, a podstawową miarą postępu jest działające oprogramowanie. Szczególnie w przypadku sektora B2B istotne jest korzystanie z metodologii zwinnej, dzięki której klient otrzymuje najwyższej jakości produkt z funkcjonalnościami, których rzeczywiście potrzebuje.
Triada satysfakcji
Jeśli chodzi o relacje firma programistyczna – klient, najlepiej charakteryzuje je triada satysfakcji. Określa ona trzy kluczowe czynniki, mające znaczenie we współpracy biznesowej: czynniki merytoryczne, czynniki psychologiczne, oraz czynniki proceduralne. Zachowanie równowagi w tych trzech obszarach pozwala sprawnie rozwijać produkty oraz budować satysfakcję klienta.