#73 – Katalogi online w kanale B2B

Biznes w dzisiejszych czasach to nie tylko handlowcy, którzy odwiedzają klientów i pokazują im próbki materiałów oraz foldery, specjalnie przygotowane na te spotkania. Gdy dojdzie do pierwszego zamówienia, Twoi przedstawiciele znowu odwiedzą klienta. I kolejny raz, i następny…  Czas poświęcony na zebranie zamówienia, odwiedziny, na rozmowy zaczyna być liczony w dziesiątkach godzin, a koszty potrafią wejść w tysiące złotych. Najdroższy w całym procesie jest właśnie czas, który można zaoszczędzić wprowadzając katalogi online. Niewielkie zmiany w zarządzaniu mogą przynieść wiele korzyści.

Dziś dowiesz się:

– czym są katalogi e-commerce,

– jak zmieniają pracę handlowca,

– co powinny zawierać.

Jak to działa?

Mówiąc o katalogach e-commerce mamy na myśli folder online, który ma na celu prezentowanie produktów, rzadziej usług, danej firmy. Celem prezentacji jest sprzedaż B2B do klienta docelowego, którym, w przypadku katalogów, jest przeważnie inna firma. To narzędzie, które ma pomagać handlowcom w prowadzeniu ich codziennej pracy. Sam katalog nie tylko zawiera zdjęcia i pełne opisy produktów, ale także pozwala na przygotowanie koszyka pod przyszłe zamówienie.

Powodem takiego stanu rzeczy jest chęć zminimalizowania pracy handlowców w terenie. A dokładniej mówiąc: czasu jaki spędzają u klienta. Zbieranie i kompletowanie całego zamówienia potrafi zająć przedstawicielowi bardzo dużo czasu. Coraz więcej film postanawia przerzucić cały proces zamówienia na kupujących, a handlowiec jest tylko koordynatorem i odbiorcą w całym procesie. Staje się on osobą, która podtrzymuje relacje z klientem, przedstawia mu specjalne oferty i pomaga dobrać towar.

Plusem katalogów online jest możliwość ich konfiguracji oraz łatwość zbierana danych na temat zamówień klientów oraz zainteresowania konkretnymi produktami. Prospekty takie często pojawiają się w hurtowniach sprzedających materiały biurowe, chemię użytkową, książki, kosmetyki, wyroby tytoniowe i w wielu innych miejscach, które oferują szeroką gammę produktów, których prezentacja byłaby bardzo utrudniona. W niektórych firmach katalog e-commerce zupełnie wyeliminował mobilnych handlowców. Zajęli oni miejsce w biurze, a swoją pracę prowadzą mobilnie, przy pomocy telefonu i komputera. Dostęp do bazy danych możliwy jest praktycznie z każdego miejsca na Ziemi i często nie wymaga stałego łącza, ponieważ katalog może zostać zassany przez klienta bezpośrednio do jego komputera, tableta, a smartfona. Paczka z danymi aktualizuje się co kilka lub kilkanaście minut, co pozwala w miarę na bieżąco obserwować stany magazynowe. Gdy Twój przedstawiciel dzwoni do klienta, oboje mogą mieć przed oczami katalog produktów, a samo zamówienie jest tylko formalnością.

Dobra prezentacja

Katalog można przyrównać do sklepu internetowego. Tak samo jak w nim najważniejsza jest dobra prezentacja produktu oraz ich wyszukiwanie. Jednak w przypadku folderów B2B w opisach pojawiają się dodatkowe informacje, które w normalnym sklepie nie mają racji bytu lub po prostu są niepotrzebne. Dodatkowo wielu nowych klientów używa naszej bazy jako swoistego zbioru opisów i produktów do swoich e-sklepów.

Dobry e-folder powinien zawierać:

  • pełną nazwę produktu – to element podstawowy, który pozwala na najprostsze wyszukanie go w wyszukiwarce;
  • producenta towaru – kolejny element, który pomaga w katalogowaniu i segregowaniu produktów;
    kod EAN – jest potrzebny niektórym firmom do wprowadzenia produktów. Często to on jest głównym elementem, pozwalającym na organizację stanów magazynowych klienta;
  • kod produktu – kilku- lub kilkunastu cyfrowy (a czasem cyfrowo-literowy) ciąg, który jest indywidualny dla każdego produktu. To drugi z ważnych elementów, po którym można wyszukać produkt w katalogu. Często handlowcy zbierają zamówienia korzystając właśnie z tego elementu;
  • zdjęcia lub galerię zdjęć – dobrej jakości fotografie, które służą do prezentacji produktu;
    cenę – często nie jedną. W katalogach pojawia się cena sugerowana, cena z upustem dla naszego klienta, cena netto. Każda ma swoje zadanie i jest potrzebna;
  • opis produktu – jest tak samo ważny jak opis w e-sklepie. To z niego zamawiający towar klient dowie się jakie cechy posiada nasz towar;
  • możliwość logowania – każdy z klientów powinien mieć swoje własne konto, do którego można dopisać odpowiedni rabat. Konto powinno także pozwalać zapisać „szablon” zamówienia na później;
  • koszyk – podobny do standardowego koszyka w e-sklepie. W przypadku katalogów online pozwala on na przygotowanie zamówienia i przesłanie go do handlowca, który obsługuje danego klienta. Czasem dodatkową funkcjonalnością jest eksport zamówienia do pliku, np. xml.

Podsumowanie

Katalogi online nie są rozwiązaniem nowym, ale wiele firm nadal nie wykorzystuje w pełni ich możliwości. Wielokrotnie są one brzydkie i nie zachęcają do korzystania z ich funkcjonalności. Nadal stawia się na pracę samego handlowca w terenie, a nowoczesne technologie nie wspierają sprzedaży bezpośredniej. Całe szczęście trend ten ulega zmianie.

1
Dodaj komentarz

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Jak dotrzeć do klienta B2B? Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
trackback

[…] katalogi online w kanale B2B PR w sklepie internetowym […]

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów