Wszystko wskazuje na to, że rok 2018 będzie rokiem dużych technologicznych zmian w e-commerce. Świadczył o tym już pierwszy kwartał. Zapraszamy do lektury podsumowania pierwszych trzech miesięcy w roku.
Nowe projekty
Najciekawsze rozpoczęte projekty w pierwszym kwartale roku dotyczyły głównie rozwiązań B2B. Pierwszym z nich jest system dla jednego z największych importerów i dystrybutorów polskiej branży HoReCa. Drugi projekt dotyczy firmy zajmującej się produkcją i dystrybucją systemów kominowych i wentylacyjnych. Zakres tego systemu obejmuje zarówno rozwiązania B2B, jak i rozwiązania B2C.
Kolejny z kluczowych projektów dotyczy rozwiązania omnichannelowego dla jednej z najbardziej znanych polskich marek, posiadającej około 100 salonów stacjonarnych zlokalizowanych na terenie całego kraju. W styczniu rozpoczęły się także prace dla sektora automotive. Szczegóły rozwiązań będą publikowane w kolejnych podsumowaniach kwartałów.
Trendy w rozwoju systemów
Duża część najważniejszych konsumenckich ocen wobec sklepów internetowych jest powiązana z czasem i jakością dostawy. Z drugiej strony, coraz częściej firmy nie chcą zamrażać przychodów na magazynowanie zapasów produktów. Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi dropshipping. Dropshipping to model polityki magazynowej, w którym wysyłka zamówienia do klienta odbywa się po stronie producenta, dystrybutora czy hurtownika. Rola sklepu internetowego skupia się natomiast na działaniach mających na celu zachęcenie do zakupu, przyjęciu zamówienia oraz na przekierowaniu informacji do partnera biznesowego, w celu realizacji wysyłki. Przyjęcie takiego modelu ma wiele korzyści. Jest sposobem na poszerzenie oferty sklepu internetowego o asortyment wielu producentów, a także pozwala ograniczyć koszty związane z magazynowaniem oraz transportem towarów.
Aby stworzyć dropshipping w e-commerce, na początku wymagane jest pobranie informacji o produktach ze strony partnera biznesowego oraz zmapowanie ich do systemu sprzedaży. Ten proces musi być powtarzalny, ponieważ asortyment u producenta jest zmienny. Następnie weryfikuje się dane o kategoriach, stawkach VAT oraz marżach dla poszczególnych produktów czy całych kategorii.
Oprócz standardowego rozwiązania, część marek wdraża i wykorzystuje tak zwany odwrócony dropshipping. Polega on na sprzedaży własnych produktów innym sklepom internetowym, które to z kolei sprzedają je klientom docelowym. Taka polityka sprzedażowa może sprawdzić się, w momencie gdy marka poprzez swoich partnerów chce zaistnieć na rynku innym niż Polski.
Strategiczny rozwój organizacji
Część działań spółki jest skierowana do osób zainteresowanych pracą w i-systems. Wśród takich działań, w ostatnich trzech miesiącach, można wymienić m.in. „Ferie z programowaniem”, na które zaproszone były osoby chcące rozpocząć przygodę z IT oraz wizyty studyjne. Ostatnio gościliśmy studentów WSB w Chorzowie oraz katowickiego wydziału Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
W opisywanym kwartale, przedstawiciele firmy byli również obecni na wydarzeniach branżowych. Można wśród nich wymienić berlińskie E-commerce EXPO czy konferencję E-commerce Trends. Podczas nich zostały zaprezentowane idee i rozwiązania, które będą miały duży wpływ na e-commerce w najbliższej przyszłości.
Wewnętrzne projekty podnoszące jakość
Cały czas, wewnętrzny zespół Research & Development pracuje nad rozwojem możliwości Continuous Integration. Tworzenie systemów w tej metodzie pozwala na szybsze uruchamianie poszczególnych funkcjonalności a nawet całych systemów. Przykładem takiego działania jest uruchomienie systemu rezerwacji biletów dla Termy Bania, które zajęło jedynie miesiąc. Więcej o tej realizacji można przeczytać na blogu.
Prowadzone są także prace nad przejściem klientów i-systems na rozwiązania CI. Na taki krok zdecydowała się m.in. marka Dalia. Więcej na ten temat można przeczytać na blogu i-systems.
Kolejnym rozwijanym projektem jest aplikacja webowa dla sklepu internetowego, budowana przy użyciu narzędzi Angular w technologii RWD oraz PWA. Logika tych prac sprowadza się do uniezależnienia frontów sklepów od części serwerowej. Celem działań jest zwiększenie pozytywnego doświadczenia klienta poprzez poprawę wydajności systemu oraz umożliwienie łatwiejszego wprowadzania nowych mechanizmów. Aplikacja webowa również budowana jest w oparciu o metodę Continuous Integration.
Wybrane nagrody
W pierwszym kwartale, firmowe „hall of fame” powiększyło się o dwie pozycje. Pierwszą z nich była nominacja w konkursie Mobile Trends Awards w kategorii “m-commerce” dla aplikacji mobilnej stworzonej dla marki R-GOL.com.
Ponadto, na początku marca Inc. Magazine opublikował ranking 5000 najszybciej rozwijających się firm prywatnych w Europie. W tegorocznej edycji rankingu po raz pierwszy znalazła się spółka i-systems, ze wskaźnikiem wzrostu na poziomie 183%. Szczegóły rankingu można poznać w tym miejscu.
Aby nie ominąć kolejnego podsumowania kluczowych działań w rozwoju i-systems, zapraszamy do zapisania się do newslettera.
Zapisz się do newsletteraRelacje inwestorskie